Bugun...


Şehmus ATALAY

facebook-paylas
SEÇİMLERDE MEDYANIN ETKİSİ VE DANIŞMANLIK
Tarih: 10-04-2015 11:06:00 Güncelleme: 10-04-2015 11:15:00


Medya içeriklerinin şekillenmesinde “kurum dışı unsurlar” en başta haber kaynağı olarak önemli bir paya sahiptir. Genel anlamda baskı grupları diye nitelenebilecek hükümetler, siyasiler, sivil toplum kuruluşları ve bireysel düzeyde konu teklifçileri ve bunlar gibi medya kurumu dışında bulunan unsurlar, bir şekilde medya içeriklerini etkilemeye çalışır.
 
Medyaya yönelik baskı unsurlarının “medya yönetimi” demek, medya içeriklerinde neyin, ne zaman, nasıl yer alacağını etkilemek, yönlendirmek ve daha da ileride kontrol altında tutabilmek demektir.
 
Siyasal anlamda ise medya yönetimi, ister iktidardaki, isterse muhalefetteki partiler olsun, ister seçim kampanyalarında, isterse seçim dışı dönemlerde olsun, siyasilerin yaptıkları eylemlerin ve konuların hakkındaki görüşlerinin duyurulmasını, meşruluk ve destek kazanmasını sağlamak amacıyla sürdürülen faaliyetlerin tümünü kapsar.
 
DANIŞMANLARIN YAPMASI GEREKENLER
 
Gazetelere, dergilere siyasetçilerin tanıtım için basın bültenleri hazırlayarak yayınlatma, siyasal reklam hazırlatma, demeç verme, söyleşi yapma, basın toplantısına davet etme, gazetecilerin seçim gezilerine katılmalarını sağlama, gerektiğinde haber sızdırma, fotoğraf çekme olanağı sağlama, partiler ve adaylar lehine haber programları yaptırma, adaylara söyleşi veya talkshowlara katılma olanağı yaratma, kısa demeç ve açıklamalarda bulunma, adayların, liderlerin seçim konuşmalarını yasal sürelerde yapmalarını sağlama, televizyon tartışma programlarına katılma, video filmler hazırlayarak yayınlamak üzere televizyona gönderme, siyasal reklam spotları hazırlayarak yayınlatma, parti kongrelerinden renkli görüntüler verme, seçim gezilerini ve mitingleri görsel bir şölene çevirme, yeni iletişim teknolojilerini (internet) kullanarak web sayfaları hazırlama, seçmenlere e-mail yoluyla ulaşma, web günlükleri oluşturma…
 
Danışmanlar medya mensuplarını mesleki etkileşim içine sokan siyasal iletişimciler, bu iki grubu uzlaştıran bir “köprü” görevi görür. Çünkü siyasal iletişimciler medya pratiklerini yakından tanımada, medya mensuplarıyla kişisel ilişkiler kurmada ve ikna etme sanatında uzmanlaşmış, iletişim tekniklerini iyi bilen kişilerdir.
 
BIÇAK SIRTI BİR DENGE
 
Öte yandan bu köprünün “medya” ayağı açısından durum biraz çelişkili gibi de görünür. Çünkü toplumsal sorumluluk anlayışı çerçevesinde değerlendirildiğinde medyanın kamu yararı gütmesi, kamu bekçiliği yapması, toplumsal dengelerde yasama, yürütme ve yargı güçlerinin arasında dördüncü güç olarak yer alması, tarafsız davranması ve haber vermesi beklenir.
 
Bu nedenle medya sorumluları, medya içeriklerini etkilemek isteyen baskı unsurlara arasından hangi kanaldan gelirse gelsin, gerçek haber ile “yanlı” ya da “yönlendirme” haber arasında, kimi zaman bıçak sırtı gibi görünen önemli bir dengeyi sağlamak zorundadır. Aksi halde birilerinin “sözcüsü”, “çığırtkanı”, “borazanı”, “yandaşı” ya da “silahı” olma suçlamalarıyla karşı karşıya kalacak ve bu davranışları “etik” bulunmayacaktır.
 
Bu noktada, işin medya eleştirisi boyutuna daha fazla girmeden “medya yönetimi” yönüne odaklanmak ve konuyu siyasal iletişim anlamında sürdürmek istiyorum. Yazının devamında sizlerle Beyaz Saray’ın medya yönetimine ilişkin olarak Politik İllüzyon ve Medya kitabında W. Lance Bennett’ın aktardıklarını paylaşacağım ve bu çerçevede kimi değerlendirmelerde bulunacağım.
 
 
MEDYA İLE DÜZENLİ İLETİŞİM KURUN
 
“Siyaseti belirleyen yetkililerle basın sorumlularının, gelecekteki haber gündemini planlamak ve devam eden medya kontrol faaliyetlerini değerlendirmek için uzun dönem strateji toplantıları yapmak”.
 
MEDYAYA HAZIR GÜNDEM SUNUN
 
Bu adımdan da anlaşılacak şey şudur: Medya yönetimi için “suyun akışına” gitmek yerine, “suyun nasıl akacağını” önceden belirlemek ve ona “yön vermek” olarak da nitelendirilebilecek her gün, düzenli olarak toplantı yapmak gerekmektedir.
 
Bu şöyle de düşünülebilir: Medya her gün haber bültenlerine koymak üzere konu ya da olay avcılığına çıkmaktadır. Bu konu ya da olaylardan mutlaka biri ya da ikisi büyütülerek manşet yapılacak ya da ilk haber olarak yayınlanacaktır. Peki, biz kendi açımızdan, medyanın bugün hangi olayları avlamasını ve yarın manşet yapmasını istiyoruz? Onlara manşet atabilecekleri hangi cümleyi ya da mesajı veriyoruz? Hangi cümlelerimizin aynen yazılmasını istiyoruz? Mesaj tasarımımız medyanın çalışma düzenine uygun mu?
 
Suyun akışına gitmek istemeyen, inisiyatifi başka ellere bırakmak istemeyen her kişilik, belki de sabah ilk iş gazetelere bakmadan önce, neyi görmek istediğini ve bunun için önceki gün ne yaptığını aklına getirmelidir.
 
 medya danışmanları, olayları manşete çıkarmak için olay olmayanları dahi medya kuruluşlarına uygun olarak sahnelemek zorunda olduklarının bilincindedirler. Bunun için kimi zaman “sahte olaylar” yaratıldığı ve bir “oyunun” sahnelendiği de bilinmektedir.
 
HERKES İÇİN FARKLI ŞEYLER HAZIRLAYIN
 
 
Herkes için farklı bir sunuş da önemlidir; çünkü hiçbir yayın kuruluşu birbirinin aynı haberle çıkmak istemez. Haberciliğin temel başarı göstergesi “atlatma” haber yakalayabilmektir. O halde yapılması gereken bir başka iş, herkese diğerlerinden farklı işleyebileceği, farklı bir haber sunabilme becerisini gösterebilmektir.
 
Bu durumu “oltaya balığa uygun yem takmak” olarak da yorumlamak mümkündür. İstemediğin şekilde haber olmak istemiyorsan, istediğin şekilde haber yapılmasını sağlayacak malzeme sağlamalısın.
 
GÖRSEL UNSUR SAĞLAYIN, TEKRARLAYIN
bütün potansiyel haber yapıcılarına, basına “hep aynı şeyi söylediğimizden emin olun” mesajı vererek, günün gerilimini düşürmek”.
 
Sanırım en büyük sorunlardan birisi yetkili ağızların birbirinden farklı bilgiler açıklamasıdır. Aynı siyasi partinin farklı kişiliklerinin aynı şeyi tekrarlaması konunun dağılmaması açısından önemlidir. Ayrıca habercilik mesleği açısından da “çelişki”, “kontrast” ya da “zıtlık” her zaman haber değeri içerir. Diğerinden farklı şey söyleyenler, kimi zaman en az diğeri kadar haber değeri taşır.
 
 
“Hep aynı şeyi söylemek” bir diğer yandan da aynı şeyi tekrarlamak manasına gelir. Habercilerin sorusu ya da gündemdeki konu ne olursa olsun, “başarılı” bir siyaset adamı, her zaman söylemek istediğini söyler ve artık slogan haline gelmesini istediği kendi medya mesajını verir. O her zaman hangi cümlesinin başlığa çekileceğini bilir ve cümlelerini ona göre seçer.
 
AYNI AĞIZDAN KONUŞULMASINI TEMİN EDİN
 
Üst düzey yöneticileri de basın toplantılarına davet ederek onların günün seyrini anladıklarını düşünmelerini sağlamak suretiyle günün haberlerini koordine etmek ve yetkililer bir şey söyleyecekleri zaman aynı ağızdan konuşmalarını ve bunun dışında susmalarını temin etmek”. 
 
Basını takip etmek; onların olayı doğru anladıklarını göstermek için muhabirleri ve patronlarını aramak”.
 
Başarılı siyaset adamlarının çok önemli bir bölümünün sabah ilk işlerinin gazeteleri taramak olduğu bilinir. Şimdilerde bu iş uzman ekipler tarafından “ilgili” haber ve yazıların derlenip sunulmasıyla farklı bir düzene kavuşmuştur. Ancak bu kez de yayın sayısının fazlalığı, nerede neyin çıktığını takip etme anlamında önemli bir zorluk ortaya çıkarmıştır. Buna karşın her zaman siyasilerin medyayı takip etmesi ve medya içeriklerinden haberdar olması beklenir. Yaygın inanışa göre siyasiler güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olmalı ve haberciler sorduğunda verebilecek bir yanıtları olmalıdır.
Medya sorumluları ile “insani düzeyde” iyi ilişkiler kurmak da başarılı siyaset adamlarının en iyi yaptıkları işler arasındadır. Köşe yazarları ve muhabirlerle yenilen yemekler, birlikte gidilen ziyaretler bildik unsurlardandır. Önemli gün ve kutlamalarda tebrik kartları ile başlayan hatır alma ve hediye vermenin kimi zaman uç denilebilecek düzeylere çıktığı da görülmüş ve geçmişte; yine etik anlamda, tartışmalara konu olmuştur.
 
Muhabir ve haber kaynağı arasındaki “insani” ilişki, patron ya da şirket düzeyinde de kendisini gösterir. Yatırım teşvikleri, sübvansiyonlar, vergi indirimleri, gevşek ya da sıkı mali denetim yöntemlerinin uygulanması ve tazminat davaları bu ilişkinin kimi bildik boyutlarını ortaya koyar. 
 
 
ARAYIN, SORUN:
 
Aslında Türkiye’de de hükümetlerin medya ile yakın ilişkiler içinde olduğu ve yayın öncesinde genel yayın yönetmenleri ile görüştüğü bilinmektedir. Bununla birlikte medya içeriklerine yönelik hükümetin her türlü açıklamasını ya da yol göstermesini “sorumlu yayıncılık anlayışı” ile ilişkilendirmek ya da “iyi insani ilişkiler” çerçevesinde yorumlamak, gazetecilik hak ve sorumlulukları anlamında ve de etik anlamda yine tartışmalı bir konudur.
 
Demek ki başarılı bir medya yönetimi için yalnızca siyasi liderin ve yakın ekibinin değil, tüm birimlerin ortak iletişiminin sağlanması ya da öncelikle tüm ekibin bir bütün olarak yönetilmesi gerekmektedir. 
 
ANKET YAPTIRIN
 
Kamuoyunun kanaatlerini ve başkanın haberler vasıtasıyla onlarla nasıl bağlantı kuracağını anlamak için kapsamlı bir anket ve araştırma çalışması yapmak”.
 
 
O halde bir yandan medya ile iletişim sağlanırken, diğer yandan da düzenli kamuoyu anketleri yapılmaktadır. Bu anketlerle kamuoyunun medyada çıkan içerikler hakkındaki düşüncelerini öğrenmek ve ona göre medya iletişimini şekillendirmek mümkündür. Ayrıca medyaya yönelik sorular sorarak hangi medya kuruluşlarının güvenilir bulunduğunu, hangi gazetecilerin ya da habercilerin daha inanılır görüldüğünü öğrenmek ve onlarla daha yakın iletişim kurmak stratejik bir unsur olarak ifade edilmelidir
 
Başka bir deyişle siyasilerin medya ile iletişimindeki “ölçü” unsuru, kamuoyu anketlerine dayanarak oluşturulmaya çalışılmaktadır. Verilen mesajın kontrolü anlamında da anketler önemli bir işlev görmektedir. Çünkü her ne kadar medya yönetimiyle istenen mesaj iletilmiş olsa da bu mesajın kamuoyu tarafından nasıl algılandığının ölçülmesi gerekmektedir.
 
 
NEYE İNANACAKSINIZ?
 
Şimdi konumuzu önceki yazımızla bağlayalım ve sona gelelim. Önceki yazıda medyada imaj oluşturmaya yönelik olarak hazırlanacak mesajın hangi unsurları içermesi gerektiği üzerinde durmuştuk. Bu yazıda ise genel olarak bu mesajın medyaya ulaştırılması anlamındaki stratejiyi değerlendirmeye çalıştık. Son olarak ise medyadaki imajın nasıl bir işlev gördüğü üzerinde birkaç söz söyleyelim.
 
sihirbazlarından biri şöyle demektedir: “Neye inanacaksınız, gerçeklere mi yoksa gözlerinize mi?”
 
Bu sözün daha bildik bir ifadesi, “görmek inanmaktır” şeklinde özetlenebilir. Sözün anlamı ise şudur: “İnsanlar medyada ne görürlerse ona inanırlar, gösterilen şeyin doğru ya da gerçek olup olmadığının bir önemi yoktur”.
 
Peki, insanlar doğru ya da gerçek olmayan şeye nasıl inanırlar? Hatta medyada sunulan imajın doğru ya da gerçek olmadığına ilişkin bir takım deliller olmasına rağmen nasıl inanırlar?
 
“Bir imajın görünüşte ona aykırı delile rağmen yaşamaya devam etmesini sağlayan en az üç durum mevcuttur: Birincisi, itibardan düşmüş bir imaj bir durumun kolayca ele geçen alternatif bir kavranışla yer değiştirmedikçe, insanlara orijinal imajı terk etmek zor gelir.
 
Sonuç olarak bu yazı dizisi boyunca siyasilerin medya iletişiminde kullandıkları yöntemlerden, bu yöntemlere ilişkin düşünce ve inanışlarından ve yeri geldikçe de medya-siyaset ilişkisi bağlamında ortaya çıkan “kazan-kazan” şeklindeki ilişkinin etik boyutlarından söz etmeye çalıştım. Sanırım siyasetle ilgilenenler kadar, medyayı anlamaya çalışanlar da “ekranın ardındakini görmek” anlamında bu yazı dizisinden faydalanmışlardır. Ancak ben yine de medya okuyucularına şu son sözü söylemeden bu yazıyı noktalamak istemiyorum: “Her gördüğünüze, her duyduğunuza, her okuduğunuza o kadar da inanmayın”.siyasetçilrin seçimi kazanmaları için Basını iyice bilgilendirmelidirler ve basına pozitif ayrımcılık sağlanmalıdır.
 


Bu yazı 11692 defa okunmuştur.

FACEBOOK YORUM
Yorum

YAZARIN DİĞER YAZILARI

ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÜN
  • BU HAFTA
  • BU AY
PUAN DURUMU
Takım O G M B A Y P AV
1 Fenerbahçe 18 15 1 2 49 15 47 +34
2 Galatasaray 18 15 1 2 35 9 47 +26
3 Trabzonspor 18 10 5 3 32 20 33 +12
4 Beşiktaş 19 10 7 2 30 26 32 +4
5 Kayserispor 18 8 5 5 25 23 29 +2
6 Çaykur Rizespor 19 8 6 5 24 27 29 -3
7 Adana Demirspor 18 7 4 7 31 22 28 +9
8 Antalyaspor 19 7 5 7 24 19 28 +5
9 Kasımpaşa 19 7 7 5 32 37 26 -5
10 Sivasspor 18 6 6 6 23 28 24 -5
11 Başakşehir FK 19 6 8 5 22 22 23 0
12 Alanyaspor 19 5 7 7 19 26 22 -7
13 MKE Ankaragücü 19 4 6 9 23 24 21 -1
14 Gaziantep FK 18 6 10 2 22 29 20 -7
15 Hatayspor 18 4 7 7 25 26 19 -1
16 Konyaspor 18 4 8 6 18 25 18 -7
17 Samsunspor 18 5 10 3 20 29 18 -9
18 Fatih Karagümrük 18 4 9 5 18 19 17 -1
19 Pendikspor 19 3 10 6 20 42 15 -22
20 İstanbulspor 18 2 14 2 12 36 5 -24
Takım O G M B A Y P AV
1 Eyüpspor 17 14 3 0 46 15 42 +31
2 Kocaelispor 17 10 4 3 29 20 33 +9
3 Göztepe 17 10 5 2 26 12 32 +14
4 Sakaryaspor 17 9 3 5 28 18 32 +10
5 Bandırmaspor 17 8 4 5 23 15 29 +8
6 Bodrumspor 17 8 4 5 23 13 29 +10
7 Çorum FK 17 8 6 3 30 18 27 +12
8 Gençlerbirliği 17 7 4 6 19 19 27 0
9 Ümraniyespor 17 6 7 4 19 21 22 -2
10 Boluspor 17 6 7 4 13 19 22 -6
11 Manisa FK 17 4 6 7 20 18 19 +2
12 Erzurumspor FK 17 4 6 7 17 20 19 -3
13 Keçiörengücü 17 5 8 4 15 22 19 -7
14 Adanaspor 17 6 10 1 16 25 19 -9
15 Şanlıurfaspor 17 3 7 7 11 23 16 -12
16 Tuzlaspor 17 4 9 4 16 29 16 -13
17 Giresunspor 17 2 12 3 11 29 9 -18
18 Altay 17 3 12 2 10 36 8 -26
Takım O G M B A Y P AV
1 Esenler Erokspor 18 14 3 1 37 11 43 +26
2 1461 Trabzon FK 18 11 2 5 35 13 38 +22
3 Bucaspor 1928 18 10 1 7 26 9 37 +17
4 Ankaraspor 18 9 2 7 24 14 34 +10
5 Van Spor FK 18 10 4 4 26 21 34 +5
6 Yeni Mersin İdman Yurdu 18 9 3 6 26 14 33 +12
7 Hes İlaç Afyonspor 18 7 5 6 13 12 27 +1
8 Diyarbekir Spor 18 7 6 5 16 15 26 +1
9 Ankara Demirspor 18 8 8 2 23 24 26 -1
10 Nazilli Belediyespor 18 8 8 2 25 30 26 -5
11 Karacabey Belediye Spor 18 5 7 6 15 15 21 0
12 Beyoğlu Yeniçarşıspor 18 5 10 3 16 22 18 -6
13 Kırklarelispor 18 4 8 6 13 25 18 -12
14 Altınordu 18 3 8 7 19 19 16 0
15 Serik Belediyespor 18 3 9 6 8 18 15 -10
16 Kırşehir Futbol SK 18 4 11 3 16 32 15 -16
17 Bursaspor 18 3 10 5 13 32 14 -19
18 Zonguldak Kömürspor 18 3 9 6 16 26 12 -10
19 Adıyaman FK 18 3 12 3 13 28 12 -15
Takım O G M B A Y P AV
1 Kepezspor FAŞ 14 11 1 2 29 7 35 +22
2 Aliağa Futbol A.Ş. 14 10 0 4 25 6 34 +19
3 İnegöl Kafkas GK 14 7 4 3 16 14 24 +2
4 Ayvalıkgücü Belediyespor 14 6 3 5 13 9 23 +4
5 Edirnespor 14 6 5 3 22 14 21 +8
6 52 Orduspor FK 14 5 4 5 14 12 20 +2
7 Kırıkkalegücü FK 14 5 5 4 10 11 19 -1
8 Mardin 1969 Spor 14 5 6 3 16 14 18 +2
9 Artvin Hopaspor 14 4 5 5 14 12 17 +2
10 K.Çekmece Sinopspor 14 4 5 5 15 15 17 0
11 Talasgücü Belediyespor 14 5 8 1 17 22 16 -5
12 Karabük İdmanyurdu Spor 14 4 7 3 11 23 15 -12
13 Gümüşhanespor 14 2 5 7 9 21 13 -12
14 Malatya Arguvanspor 14 2 9 3 8 17 9 -9
15 Tarsus İdman Yurdu 14 1 10 3 9 31 6 -22
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 10/01/2024 Fatih Karagümrük vs Kayserispor
 10/01/2024 Hatayspor vs Gaziantep FK
 10/01/2024 Adana Demirspor vs İstanbulspor
 10/01/2024 Fenerbahçe vs Konyaspor
 11/01/2024 Sivasspor vs Galatasaray
 11/01/2024 Trabzonspor vs Samsunspor
 13/01/2024 Hatayspor vs Pendikspor
 13/01/2024 MKE Ankaragücü vs Kasımpaşa
 13/01/2024 Başakşehir FK vs Alanyaspor
 13/01/2024 Beşiktaş vs Fatih Karagümrük
 13/01/2024 Beşiktaş - Fatih Karagümrük Fatih Karagümrük ligde deplasmandaki son 8 maçında hiç kazanamadı  Beşiktaş yenilmez
 13/01/2024 Çaykur Rizespor - Adana Demirspor Adana Demirspor ligde deplasmandaki son 9 maçında hiç kazanamadı  Çaykur Rizespor yenilmez
 14/01/2024 İstanbulspor - Konyaspor İstanbulspor ligdeki son 5 maçını kaybetti  Konyaspor kazanır
 14/01/2024 İstanbulspor - Konyaspor Konyaspor ligde deplasmandaki son 7 maçında hiç kazanamadı  İstanbulspor yenilmez
 14/01/2024 Antalyaspor - Trabzonspor Antalyaspor ligde evindeki son 6 maçında hiç kaybetmedi  Antalyaspor yenilmez
 14/01/2024 Antalyaspor - Trabzonspor Trabzonspor ligde deplasmandaki son 6 maçında hiç kaybetmedi  Trabzonspor yenilmez
 14/01/2024 Gaziantep FK - Fenerbahçe Fenerbahçe ligde deplasmandaki son 9 maçında hiç kaybetmedi  Fenerbahçe yenilmez
 15/01/2024 Galatasaray - Kayserispor Galatasaray ligde evindeki son 9 maçını kazandı  Galatasaray kazanır
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 12/01/2024 Sakaryaspor vs Göztepe
 13/01/2024 Bandırmaspor vs Erzurumspor FK
 13/01/2024 Bodrum FK vs Giresunspor (H:1)
 13/01/2024 Adanaspor vs Boluspor
 13/01/2024 Eyüpspor vs Keçiörengücü
 14/01/2024 Manisa FK vs Kocaelispor
 14/01/2024 Çorum FK vs Tuzlaspor
 14/01/2024 Ümraniyespor vs Gençlerbirliği
 15/01/2024 Altay vs Şanlıurfaspor
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 13/01/2024 1461 Trabzon FK vs Kırklarelispor
 14/01/2024 Ankaraspor vs Beyoğlu Yeniçarşıspor
 14/01/2024 Diyarbekir Spor vs Adıyaman FK
 14/01/2024 Esenler Erokspor vs Kırşehir Futbol SK
 14/01/2024 Hes İlaç Afyonspor vs Serik Belediyespor
 14/01/2024 Karacabey Belediye Spor vs Ankara Demirspor
 14/01/2024 Nazilli Belediyespor vs Altınordu
 14/01/2024 Van Spor FK vs Bucaspor 1928
 14/01/2024 Yeni Mersin İdman Yurdu vs Bursaspor
Tarih Ev Sahibi Sonuç Konuk Takım
 20/01/2024 İnegöl Kafkas GK vs Ayvalıkgücü Belediyespor
 21/01/2024 Edirnespor vs Gümüşhanespor
 21/01/2024 Karabük İdmanyurdu Spor vs Mardin 1969 Spor
 21/01/2024 K.Çekmece Sinopspor vs Artvin Hopaspor
 21/01/2024 Kepezspor FAŞ vs Aliağa Futbol A.Ş.
 21/01/2024 Talasgücü Belediyespor vs Tarsus İdman Yurdu
 21/01/2024 52 Orduspor FK vs Malatya Arguvanspor
SON YORUMLANANLAR
HABER ARŞİVİ
HAVA DURUMU
YAZARLAR
resmi ilanlar
GAZETEMİZ

Web sitemize nasıl ulaştınız?


NAMAZ VAKİTLERİ
GÜNLÜK BURÇ
nöbetçi eczaneler
HABER ARA
Bizi Takip Edin :
Facebook Twitter Google Youtube RSS
YUKARI